Comentariu realizat de pastorul Alejandro Bullon

STUDIUL 3

Poporul lui Dumnezeu din cetati

In studiul din aceasta saptamana vom vedea mesajul lui Isus catre clele 7 biserici din Asia mica. Inainte de a incepe vreau sa spun ca pentru a face un studiu detaliat al acestor mesaje, ar fi nevoie de mai mult de o saptamana. In realitate, in acest trimestru vom studia cartea apocalipsei doar la suprafata. Eu sper ca acest lucru sa stimuleze in voi dorinta de a face un studiu mai profund si personal al acestei carti. Primul mesaj catre biserica Efes l-am studiat saptamana trecuta. Repet ce am spus in studiul anterior: aceste mesaje au trei aplicatii. In primul rand au fost scrise pentru bisericile din acel timp. Orasele unde au existat acele biserici sunt in ruina astazi dar, acolo au existat biserici reale cu membrii ca tine si ca mine. Ioan a scris pentru acele biserici pentru ca ele aveau situatii particulare, dificultati spirituale si momente de deznadejde. Mesajul Domnului Isus este pentru a incuraja aceste biserici reale si aceasta este prima aplicatie. Mesajul clar a fost dat de insusi Domnul Hristos pentru circumstantele pe care bisericile le traiau in acele zile, dar si pentru a-i avertiza de pericolele spirituale pe care aveau sa le infrunte. Exista o alta aplicatie si aceasta este profetica si fiecare biserca reprezinta una din cele sapte perioade prin care avea sa treaca biserica crestina. Crestinsmul a trecut prin aceste circumstante descrise aici. Dar mai exista si o alta aplicatie: aceste mesaje au de-a face cu noi astazi, trebuie sa aplicam aceste mesaje la noi insine ca biserica si membrii individuali. Pericolul consta in a ne axa pe detaliile istorice, profetice si perioadele in care s-au intamplat aceste lucruri si uitam ca este un mesaj si pentru noi astazi, pentru mine ca membru al bisericii si ca pastor.

Vom incepe cu mesajul catre Smirna si Pergam. Smirna era un oras frumos si bogat dar era si un centru al cultului imparatului. Daca traiau in acest oras si refuzau sa se inchine imparatului, acest lucru era o crima care se platea cu moartea in arena romana sau pe rug. De aceea modul in care Isus se prezinta acestei biserici are sens si ne demonstreaza ca El cunoaste toate circumstantele vietii noastre. Sa citim Apocalipsa 2:8,10

8. Ingerului Bisericii din Smirna scrie-i: „Iata ce zice Cel Dintai si Cel de pe Urma, Cel ce a murit si a inviat 10. Nu te teme nicidecum de ce ai sa suferi. Iata ca diavolul are sa arunce in temnita pe unii din voi, ca sa va incerce. Si veti avea un necaz de zece zile. Fii credincios pana la moarte, si-ti voi da cununa vietii

In acest text Isus se prezinta ca Cel dintai si Cel din urma, Cel care a fost mort si a inviat. De ce se prezinta asa? Pentru ca biserica era persecutata iar Domnul Isus ii asigura ca nu trebuie sa le fie frica de moarte. Aici se vorbeste de zece zile de persecutie si aceste zile au avut loc cand biserica locala din Smirna a fost persecutata si crestinii omorati. Dar aceste 10 zile se mai refera si la o a doua perioada a bisericii crestine, si zece zile in timp profetic insemana zece ani( o zi = un an). Acesta persecutie a fost condusa de imparatul Diocletian si a durat intre anii 303- 313 d.H. In ultimul an Constantin cel Mare a emis decretul de la Milan care dadea libertate religioasa crestinilor. Biserica din orasul Sirna a fost persecutata timp de zece zile iar biserica crestina a fost persecutata timp de zece ani. De aceea spun ca mesajele au o aplicatie locala pentru bisericile din acele zile si o aplicatie profetica pentru bisericile din toate timpurile. Masajul catre Smirna din punct de vedere profetic se refera la a doua perioada a bisericii.

Alt mesaj este catre biserica din Pergam. Pergam era un oras care devenise centrul mai multor culte pagane incluzand si pe zeul grecesc al sanatatii care era reprezentat de un sarpe. In Pergam veneau oameni din toate partile ca sa fie vindecati. Din alt punct de vedere, Pergam era un oras plin de rautate unde crestinii erau persecutati fara mila. De aceea mesajul spune ca acesti crestini traiesc acolo unde locuieste si isi are tronul satana. Biserica din Pergam este o imagine perfecta a bisericii din a treia perioada incepand cu anul 313 pana in anul 538 d. H. aproximativ. In ciuda faptului ca acei oameni au ramas fideli lui Dumnezeu decaderea spiriruala si apostazia au crescut cu repreziciune. Observa avertismentul facut de Domnul Isus din acest motiv. Apocalipsa 2:14,15 spune:

14. Dar am ceva impotriva ta. Tu ai acolo niste oameni care tin de invatatura lui Balaam, care a invatat pe Balac sa puna o piatra de poticnire inaintea copiilor lui Israel, ca sa manance din lucrurile jertfite idolilor si sa se dedea la curvie.

15. Tot asa, si tu ai cativa care, de asemenea, tin invatatura nicolaitilor, pe care Eu o urasc.

Care era invatatura nicolaitilor? Ca sa intelegem aceste invataturi trebuie sa ne intoarcem in timp pe vremea lui Balaam care a sugerat poporului Israel sa faca un pact cu paganii ca sa evite moartea. Din cauza persecutiei, nicolaitii aparau idea de a face rabat de la anumite principii ale lui Dumnezeu pentru a evita persecutia. Spre exemplu: ei ziceau ca in timp ce se inchinau la Dumnezeu se puteau inchina si imparatului chiar daca o faceau doar de forma. In acest fel imparatul nu ar fi avut motiv sa-i persecute. Dar adevarul este ca daca tu faci compromis intr-un lucru, mai devreme sau mai tarziu vor urma toate celelate principii si totul se va narui. Imoralitatea despre care se vorbeste aici se refera la necuratie. Ei incepusera sa amestece adevarul cu mnciuna, adevarul biblic cu traditiile omenesti. Ei au aceptat traditii venite de la pagani pentru a evita persecutia.

Partea a doua. Aici vom vedea mesajul catre Tiatira. Tiatira a fost un oras de mica insemnatate in comparatie cu celelalte, dar biserica de acolo avea probleme de caracter financiar. Toti locuitorii acestui oras care doreau sa participe la economia orasului trebuiau sa se uneasca unei societati financiare si acest lucru insemna ca trebuiau sa participe la petrecerile si la toate activitatile ei. Persoana care nu dorea sa faca parte din aceasta societate nu putea trai deoarece din punct de vedere financiar era izolat. Biserica din Tiatira s-a vazut impinsa sa faca compromis si nu din cauza persecutiei ci din motive economice. Numele Izabela care se mentioneaza in mesaj, se refera la sotia regelui Acan care a dus pe Israel la apostazie. In mesajul catre Tiatira, Izabela este descrisa ca fiind imorala spiritual. Crestinii care din convenienta adoptau practici si idei pagane, comiteau adulter spiritual ca Izabela. Biserica din Tiatira simbolizeaza starea crestinismului in cea dea patra perioada cuprinsa intre anii 538-1565 d.H. In aceasta perioada pericolul nu mai venea din afara ci dinauntru. Traditia a inlocuit biblia putin cate putin. Preotia umana si moastele sfinte au inlocuit preotia lui Hristos, iar faptele au inceput sa fie considerate mijloace de mantuire. In aceasta perioada a istoriei, cei care nu se contaminau co o religie din ce in ce mai pagana, sufereau persecutia si chiar moartea. Dar nu toate lucrurile au fost rele in acea perioada. Domnul Isus felicita biserica din Tiatira pentru faptele sale din urma. Acest lucru insemna o reforma, inceperea intoarcerii lor catre biblie.

Partea a treia. Aici vom vedea mesajul catre biserica din Sardes. Apocalipsa 3:1-3 spune:

1. Ingerului Bisericii din Sardes scrie-i: „Iata ce zice Cel ce are cele sapte Duhuri ale lui Dumnezeu si cele sapte stele: „Stiu faptele tale: ca iti merge numele ca traiesti, dar esti mort.

2. Vegheaza si intareste ce ramane, care e pe moarte, caci n-am gasit faptele tale desavarsite inaintea Dumnezeului Meu.

3. Adu-ti aminte, dar, cum ai primit si auzit! Tine si pocaieste-te! Daca nu veghezi, voi veni ca un hot, si nu vei sti in care ceas voi veni peste tine.

Reforma care s-a facut in perioada de dinainte a fost minunata, pentru ca biserica se intorcea de la traditii la studiul Cuvantului lui Dumnezeu si mesajul neprihanirii prin credinta era proclamat fara teama. Ce s-a intamplat? Pe masura ce timpul a trecut biserica a adormit. Nu poate exista o descriere mai rea decat ca cineva sa spuna: iti merge numele ca traiesti dar esti mort. Nu poti lua un cadavru si sa-l faci sa arate ca si cum ar fi viu. De ce? Pentru ca nu se poate ridica. De ce nu se poate ridica? Pentru ca este mort. Asa era biserica din Sardes si unul din motive era ca, ea se afla pe inaltimile orasului si credea ca este in siguranta deoarece persecutia se terminase si incepuse reforma. Sardes simbolizeaza perioada de dupa reforma cand biserica a cazut intr-o stare de somn spiritual. Acestei biserici nu i se imputa niciun pacat de apostazie vadita, i se imputa insa amorteala spirituala unde acentul pe harul lui Hristos nu se mai punea, iar in locul lui au inceput sa apara argumente filozofice, dogmatice, reci , teorie goala. Biserica din aceasta perioada parea vie dar era moarta din punct de vedere spiritual. Acest mesaj insa se mai aplica si la celelalte generatii de crestini, inclusiv generatiei noastre. Spre exemplu, in problema neprihanirii prin credinta unii dintre noi riscam sa facem numai teorie si astfel alunecam spre starea bisericii din Sardes. Neprihanirea prin credinta este ceva practic, nu necesita prea multe cunostinte teologice si inseamna sa depinzi de Hristos iar pentru a face acest lucru trebuie sa te rogi, sa studiezi bilbia si sa vorbesti despre credinta ta. In acest fel tu ii spui lui Isus: Doamne, eu nu pot si de aceea vin la Tine, Tu esti puterea mea, Tu esti stanca mea si mantuirea mea. Te intreb un lucru: la ce iti foloseste sa cunosti toate informatiile si sa stii toate citatele biblice daca nu te rogi si nu studiezi? In realitate, prin faptele tale spui lui Dumnezeu ca nu ai nevoie de El si ca te descurci singur. De aceea noi avem nevoie de o teologie practica.

Partea a patra . Vom studia aici mesajul catre biserica din Filadelfia. Apocalipsa 3:7,8 spune: 7. Ingerului Bisericii din Filadelfia scrie-i: „Iata ce zice Cel Sfant, Cel Adevarat, Cel ce tine cheia lui David, Cel ce deschide, si nimeni nu va inchide, Cel ce inchide, si nimeni nu va deschide:

8. „Stiu faptele tale: iata, ti-am pus inainte o usa deschisa pe care nimeni n-o poate inchide, caci ai putina putere, si ai pazit Cuvantul Meu si n-ai tagaduit Numele Meu.

Mesajul acesta se aplica din punct de vedere profetic la marea redesteptare a protestantismului care a avut loc in Marea Britanie si America de Nord intre anii 1740 si 1844. Usa deschisa se refera cu siguranta la judecata de cercetare care a inceput la 1844. Din acel moment timpul se scurteaza. Inainte de aceasta data, mesajul revenirii Domnului Isus a fost proclamat cu multa forta in multe parti ale lumii: Chile, Europa si SUA. Apocalipsa 3:12 spune:

12. Pe cel ce va birui il voi face un stalp in Templul Dumnezeului Meu, si nu va mai iesi afara din el. Voi scrie pe el Numele Dumnezeului Meu si numele cetatii Dumnezeului Meu, Noul Ierusalim, care are sa se coboare din cer de la Dumnezeul Meu, si Numele Meu cel nou.” Promisiunea Numelui lui Dumnezeu asupra invingatorilor inseamna ca in poporul Sau se va vedea caracterul Sau, pentru ca numele simbolizeaza caracterul. Mesajul Domnului Isus care promite sa-Si pregateasca poporul pentru acest mare eveniment, iertandu-le pacatele si scriind Legea Sa in inimile lor, este la fel de important ca mesajul ca Hristos vine curand.

Ajungem la sfarsitul acestui studiu sa vorbim de mesajul catre Laodiceea. Acest oras era bogat si situat pe ruta comerciala principala. Laodiceea era recunoscuta pentru productia de lana si scoala de medicina care fabrica pomada pentru ochi. Prosperitatea acestui oras i-a adus pe acesti oameni la o stare de atosuficienta, incat pana si biserica a fost afectata. Apocalipsa 3:14-21 spune : Ingerului Bisericii din Laodiceea scrie-i: „Iata ce zice Cel ce este Amin, Martorul credincios si adevarat, Inceputul zidirii lui Dumnezeu:

15. „Stiu faptele tale: ca nu esti nici rece, nici in clocot. O, daca ai fi rece sau in clocot!

16. Dar, fiindca esti caldicel, nici rece, nici in clocot, am sa te vars din gura Mea.

17. Pentru ca zici: „Sunt bogat, m-am imbogatit, si nu duc lipsa de nimic”, si nu stii ca esti ticalos, nenorocit, sarac, orb si gol,

18. te sfatuiesc sa cumperi de la Mine aur curatat prin foc, ca sa te imbogatesti; si haine albe, ca sa te imbraci cu ele si sa nu ti se vada rusinea goliciunii tale; si doctorie pentru ochi, ca sa-ti ungi ochii si sa vezi.

19. Eu mustru si pedepsesc pe toti aceia pe care-i iubesc. Fii plin de ravna, dar, si pocaieste-te!

20. Iata Eu stau la usa si bat. Daca aude cineva glasul Meu si deschide usa, voi intra la el, voi cina cu el, si el cu Mine.

21. Celui ce va birui ii voi da sa sada cu Mine pe scaunul Meu de domnie, dupa cum si Eu am biruit si am sezut cu Tatal Meu pe scaunul Lui de domnie.”

De ce vorbeste de inceputul zidirii lui Dumnezeu? Aici vorbeste poporului care s-a ridicat la 1844, miscarea adventista simbolizata de cel de-al treilea inger care predica o Evanghelie vesnica, ziua judecatii si creatiunea. De aceea Isus se prezinta bisericii din Laodiceea ca inceputul creatiei lui Dumnezeu. In acest oras aveau o conducta de apa termala care cadea de sus unde era calda dar jos ajungea caldicica. Acest lucru indica existenta a doua laturi. Astazi daca vrei apa caldicica trebuie sa faci o combinatie intre apa calda si cea rece. Pe vremea Domnului Isus el le spunea mai marilor bisericii ipocriti si morminte varuite. Mormintele erau frumoase pe dinafara dar inauntru aveau oase in putrefactie. Daca Lodiceea era caldicica era asa pentru avea doua laturi: una calda si una rece. Care este partea calda? Este cea de afara. Totul este foarte frumos, am btezat oameni, am luat zecime, avem scoli multe si totul este minunat. Dar pe dinauntru? Atentia noastra trebuie sa fie mai mult spre aspectul practic al acestei profetii. Unde trebuie sa aduc eu imbunatatiri? In care aspecte trebuie sa cresc? Ce pot corecta eu la mine? Spre sfarsitul acestui text Domnul Isus spune: „ Iata Eu stau la usa si bat”. Domnul Hristos este la usa. De la inceputul acestui an El bate la usa inimii tale. Eu ii spun din toata inima: Doamne, fa-ma un om mai bun, un ucenic mai bun, un pastor mai bun. Ajuta-ma Doamne ca in acest an mesajele sa iasa din inima mea si nu din mintea mea. Fa Tu ca mesajul neprihanirii Domnului Isus sa fie in centrul tuturor predicilor mele pentru ca pacatosii sa inteleaga care este marea lor nevoie, sa se pocaiasca si sa-si dea viata lor Domnului Isus!

Dumnezeu sa ne binecuvinteze!

Traducerea si Tehnoredactarea: Maria Badea

www.7adventist.com/studiu/

lectiuneazs@yahoo.com

Programe populare




Comentariile sunt inchise.