Views

CRONICA IDEILOR – ARHITECTURA 73 – EZRA – 4
Motto: “Decat o viata intreaga cioara mai bine o vara vultur”-arh. Gh. Petrescu
Autori: Arh. Gheorghe Petrescu si Stanuta Petrescu – World Youth Foundation –
Washington, DC., USA. – Sponsor: Adrian Dobrovolschi – USA

EZRA 3, 1-7
• 1 Când a venit luna a şaptea, copiii lui Israel erau în cetăţile lor. Atunci, poporul s-a strâns ca un singur om la Ierusalim.

• 2 Iosua, fiul lui Ioţadac, cu fraţii săi preoţii şi Zorobabel, fiul lui Şealtiel*, cu fraţii săi s-au sculat şi au zidit altarul Dumnezeului lui Israel, ca să aducă pe el arderi-de-tot, după cum este scris** în Legea lui Moise, omul lui Dumnezeu.
• * Mat 1:12; Luca 3:27; ** Deut 12:5;
• 3 Au aşezat din nou altarul pe temeliile lui, măcar că au avut să se teamă de popoarele ţării, şi au adus arderi-de-tot* Domnului: arderile-de-tot de dimineaţă şi de seară.
• * Num 28:3; Num 28:4;
• 4 Au prăznuit* Sărbătoarea Corturilor, cum** este scris, şi au adus† zi de zi arderi-de-tot, după numărul poruncit pentru fiecare zi.
• * Neem 8:14; Neem 8:17; Zah 14:16; Zah 14:17; ** Exod 23:16; † Num 29:12;
• 5 După aceea, au adus arderea-de-tot* necurmată, arderile-de-tot pentru fiecare lună nouă şi pentru toate sărbătorile închinate Domnului, afară de cele pe care le aducea fiecare, ca daruri de bunăvoie Domnului.
• * Exod 29:38; Num 28:3; Num 28:11; Num 28:19; Num 28:26; Num 29:2; Num 29:8; Num 29:13;
• 6 Din cea dintâi zi a lunii a şaptea, au început să aducă Domnului arderi-de-tot. Însă temeliile Templului Domnului nu erau încă puse.

• 7 Au dat argint cioplitorilor de piatră şi tâmplarilor şi merinde*, băuturi şi untdelemn sidonienilor şi tirienilor, ca să aducă pe mare până la Iafo** lemne de cedru din Liban, dupㆠînvoirea dată de Cirus, împăratul perşilor.
• * 1 Imp 5:6; 1 Imp 5:9; 2 Cron 2:10; Fapte 12:20; ** 2 Cron 2:16; Fapte 9:36; † Ezra 6:3;

In luna a saptea, Copiii lui Israel s-au adunat ca unul singur la Ierusalim din toate cetatile ocupate de ei in Iuda si Ierusalim. A fost una din cele mai impresionante adunari a lor deoarece Duhul Domnului i-a miscat, i-a indemnat, i-a facut sa uite de pribegia lor babiloniana si sa vina L-a El, Dumnezeul lor, Atotputernic. Nimeni nu a stat acasa in cetatea lui ci, toata suflarea ramasitei dupa invazia babiloniana a poporului din semintia lui Iuda, Ierusalim si chiar o parte din Israelul parasit de Dumnezeu, au venit cu mic cu mare la adunarea generala de restaurare a Casei Domnului.

Tot ansamblul arhitectural a fost ars complet in urma navalirii barbare a armatei Imperiului Babilonian. Noi, cei de astazi, zicem dar, toate acestea, au fost aprobate de Dumnezeu ce, a ingaduit tot ce s-a intamplat in timpul domniei lui Nebucadnetar imparatul Babilonului de alta data, reprezentat prin capul de aur. Iosua, fiul lui Iotadac, cu fratii sai, s-au sculat si au reconstituit cu migala si in temere de Dumnezeu, altarul de arderi de tot, dupa cum poruncise Domnul in scris in, Legea lui Moise, omul lui Dumnezeu. Au pus bazele fundatiei continue a altarului din piatra cioplita de mesteri ce cunosteau bine atat partea tehnica a lui cat si stabilitatea pe verticala si orizontala a acestui ansamblu ce reprezenta arderea continua a jertfelor date de Dumnezeu, robului sau, Moise. Simbolistica aceasta de continuitate a arderii jertfei de seara si de dimineata, reprezenta viata spirituala a poporului Israel, in contextul ascultarii de Legile Lui Dumnezeu. Deci, aceste jertfe reprezentau ca o umbra Marea Jertfa de la Golgota. Procesul de restaurare, reconsiderare a elemrntelor de mobilistica interioara ale altarului de jertfa, a avut o insemnatate aparte. Au trebuit sa se respecte acele acte si ziceri compozitionalo-spirituale, intr-un context de credinta iudaica, imaginat intr-o lume aparte, cu un anume continut de arta religioasa. Templul din Ierusalum a fost un aranjament le linii verticale si orizontale cu unghiuri la 90 de grade, tocmai ca sa iasa si mai mult in evidenta valoarea celor trei dimensiuni si anume:

1. Lungimea, 2. Latimea, 3. Adancimea, descriere Biblica, sau, in descriere tehnico-matematic: 1. Functia coordonatei X, 2.Functia coordonatei Y, 3. Functia coordonatei Z. Aceste trei coordonate functionale reprezinta, dupa paginile Bibliei, „Piatra din Capul Unghiului”, pe care au lepadat-o zidarii, iar piatra asta ungiulara este, Isus. Pe aceasta piatra,-Isus-,orice opera arhitecturala proiectata si construita, rezista la toate intemperiile vremii in care traim. Inca’odata, Isus este, „Piatra Unghiulara”. Sant simboluri Biblice ce trebuiesc aplicate la noile si complexele sisteme de arhitectura si constructii din secolul nostru in care traim. Piatra unghiulara este tridimensionala. Deci, procesul de reconsiderare a planului de situatie existent ce impreuna cu conservarea partii ramase pentru restaurarea la cotele de alta data, au dus la indeplinirea parametrilor de functionare intr-o lumina autentica cum a fost odata. Arderile ritualului iudaic au inceput sa reinvie la nivelul de altadata, dimineata si seara, de un miros placut Domnului. Cum a fost scris odata, s-a praznuit ca pe vremuri, sarbatoarea corturilor, si au adus zi de zi, arderi de tot, dupa numarul stabilit pentru fiecare zi.

Apoi, au adus arderea de tot necurmata, arderile de tot pentru fiecare luna noua si pentru toate sarbatorile inchinate Domnului. Pentru partea de consolidare si reconstructie a structurilor de rezistenta s-au dat celor in drept sa execute din piatra, lemn, fier, arama, metale pretioase, si lista continua, tot ce au avut nevoie. Mai presus de toate, alimentele evreilor aveau o cautare mare drept pentru care s-a stabilit ca Ramasita Iudaica sa ofere celor din Sidon si Tir, merinde, bauturi si untdelemn, pentru cantitatile de materiale de constructii necesare lucrarilor de la Casa Domnului de la Ierusalim. Tot acest management a fost facut de Cyrus regele Persiei pentru Ramasita Iudaica de la Ierusalim. Coroana regala a Persiei avea grija sa nu se intample nimic rau la Ierusalim deoarece insusi Cyrus Persanul a supravegheat aceasta actiune fiind manat de Duhul lui Dumnezeu. El, regele Persiei, a primit tot pachetul de planuri si devize necesare lucrarilor de la Ierusalim. A fost binecuvantat de Dumnezeu, regele Persiei, si totul s-a facut intocmai cum s-a stabilit prin puterea Marelui Eu Sant. Nimeni nu a avut curajul sa se agate cu ceva de Poporul Sfant al Lui Dumnezeu. Si evreii au vazut lucrul acesta si treapta cu treapta au prins curaj, caci Domnul era cu ei. Un strain ca Cyrus Persanul, a dus la indeplinire un plan maret de consolidare si restaurare a unui monument de arhitectura, intr-un context de religie si arta iudaica. Amin!

hqdefault

Imaginea #1: Templul de la Ierusalim – Macheta –

thBC5P2AJV

Imaginea #2:Templul de la Ierusalim-Toata mobilistica de interior si exterior a Templului.

thZO36WQXA

Imaginea #3: Iosua si toata conduceea Ramasitei lui Iuda supervizau santierul de restaurare si reconstructie al Templului.

The-Rebuilding-Of-The-Jewish-Temple

Imaginea #4: Macheta de reconstructie a Tempujlui din Ierusalim

Nehemiah Rebuilding the Walls of Jerusalem Nehemiah 4:16-18

Nehemiah Rebuilding the Walls of Jerusalem Nehemiah 4:16-18

Imaginea #5: Ezra pe santier.

untitled-schechina

Imaginea #6: Vedere de ansamblu a mobilierului din Sfanta Sfintelor

CRONICA IDEILOR – ARHITECTURA 73 – EZRA – 4

| Articole / Stiri |
About The Author
-